produse cosmetice oragnice, vegane, cruelty free

Există mulți termeni în lumea cosmeticelor care sunt des întâlniți dar nu foarte cunoscuți de majoritatea consumatorilor: cosmetice naturale, organice, cruelty-free sau vegane. În acest articol conturăm pe scurt diferențele dintre acești termeni și îți spunem ce trebuie să urmărești pentru a identifica companiile cu adevărat ”verzi”.

natural vs organic

Produsele naturale sunt formulate cu ingrediente găsite în natură – plante, minerale sau produse de origine animală. Cele care sunt organice folosesc doar ingrediente obținute prin metode organice. Nu există însă în Uniunea Europeană nicio legislație care să reguleze folosirea termenilor natural și organic, motiv pentru care este greu de avut încredere în companiile de cosmetice. Produsele care au însă certificare organică vin cu garanția că o terță companie a verificat sursa ingredientelor și confirmă că nu s-au folosit pesticide, erbicide, ingrediente modificate genetic, pigmenți sintetici, parfumuri etc. Cel mai adesea înseamnă și că ingredientele au fost obținute în moduri etice și sustenabile. Această certificare se poate observa după logo-ul de pe produs. Un exemplu de această companie este NaTrue, o organizație non-profit.

cruelty-free vs vegan

Cosmeticele care sunt promovate drept fără cruzime sunt cele care nu au fost testate pe animale. Însă, deși o companie poate declara că nu și-a testat produsul final pe animale, ei pot achiziționa ingrediente care au fost testate anterior pe animale, cu atât mai mult dacă sunt în afara spațiului european. Compania Cruelty-Free International se ocupă de certificarea Leaping Bunny, care garantează că într-adevăr nicio parte din acel produs nu a fost testat pe animale. Dacă un produs are logo-ul iepurașului, înseamnă că a fost aprobat de companie.

leaping bunny

Pe de altă parte, există problema produselor vegane. Și acest cuvânt poate fi folosit liber de către producători, însă există și aici logo-uri Vegan care indică o certificare oficială. O companie care se ocupă cu asta este The Vegan Society. Ei verifică să nu fie folosite în cosmetice produse de origine animală, de exemplu miere, ceară de albine, carminul (care provinde din gândaci) sau lanolina (care provine din lână). 

Când vine vorba de cele două concepte, este important de reținut faptul că produsele pot fi atât vegane cât și cruelty-free, doar una dintre ele, sau niciuna. 

 

  • Cruelty-free și vegan: Produs care nu a fost testat pe animale și nu conține ingrediente de origine animală. 

  • Cruelty-free dar NU vegan: Produs care nu a fost testat pe animale, dar conține ingrediente de origine animală. De exemplu, un ruj roșu care conține carmin. 
  • Vegan dar NU cruelty-free: Produs care nu conține ingrediente de origine animală, dar care este testat pe animale. De exemplu, un șampon vegan care este însă testat pe animale. 

Este dificil pentru consumatorii obișnuiți să urmărească și să înțeleagă mereu ingredientele sau procesele din spatele fabricării unui produs cosmetic, de aceea este important ca aceste companii și logo-uri să fie folosite corespunzător și să fie înțelese de către cumpărători.

14